Velkommen i klyngen: Advansia er nytt medlem i GCE Blue Maritime og har ønske om å styrke klyngens beredskap

Med Advansia, og sikkerhetsrådgiver Finn Børre Holen på laget, får GCE Blue Maritime tilgang til tung kompetanse innen beredskap og samfunnssikkerhet – og en trusselrapport som kan bidra til å styrke maritim robusthet.

ÅKP
Advansia - Finn Børre.jpg

Bildet: Finn Børre Holen. 

— Vi ønsker å bidra til konkurransekraft for klyngemedlemmene gjennom sikkerhet, sier Finn Børre Holen, sikkerhetsrådgiver i Advansia

Etter over 25 år i sikkerhetssektoren – blant annet fra PST og arbeid med havnesikkerhet langs kysten – leder han nå Advansias satsing på sikkerhetsrådgivning i region Nordvest.

Advansia er et rådgivningsselskap som leverer konsulenttjenester innen store byggeprosjekter, digital omstilling og virksomhetsstyring. Regionalt har selskapet nærmere 50 ansatte fordelt på kontorene i Ålesund, Molde og Kristiansund. I tillegg til prosjekt- og byggledelse har Advansia etablert seg som et av Norges ledende fagmiljø innen sikkerhetsrådgivning.

— Selv om jeg er første mann på bakken i Møre og Romsdal, har jeg et bredt sammensatt team av erfarne fageksperter innen alle sikkerhetsfagets domener. Det er et privilegium å representere et lag på Champions League-nivå, sier Holen.

Han understreker at sikkerhetsarbeid ikke handler om å være paranoid, men om å være føre var og bevisst.

Vil bidra til en mer robust maritim næring

Motivasjonen for medlemskapet i GCE Blue Maritime handler både om å bygge relasjoner og et ønske om å bidra til klyngens samlede konkurransekraft.

— Den maritime næringen er ikke bare kommersielt interessant for oss, den utgjør også en viktig del av samfunnskritiske funksjoner innen varetransport, energi, matsikkerhet, forsvar og beredskap. Vi vil bidra med vår kompetanse for å bygge robuste selskaper som tåler de utfordringene dagens trusselbilde kaster på oss, sier Holen.

Han tror sikkerhet i økende grad vil bli et konkurransekriterium.

— Dagens verdikjeder er lange og sårbare. Et helhetlig sikkerhetsfokus kan gjøre både enkeltbedrifter og hele klyngen mer konkurransedyktige, sier han.


Maritim Resilience Report – nytt verktøy for klyngen

Som første leveranse inn i klyngen har Advansia utarbeidet Maritime Resilience Report – en kvartalsvis trusselrapport eksklusiv for GCE Blue Maritimes medlemmer.


— Rapporten skal bidra til en oppdatert og relevant situasjonsforståelse i et stadig mer komplekst trusselbilde. Vi trekker ut det som er relevant for klyngen, basert på sektor og geografi, og omdanner dette til lettleste, konkrete oppdateringer som kan styrke sikkerhetskulturen, forklarer Holen.

Advansia bruker kun verifiserte kilder, og har som mål å formidle et nøkternt, men tydelig bilde av sikkerhetssituasjonen.

— Vi vil tørre å mene noe, slik at rapporten blir et verktøy for å jobbe treffsikkert med sikkerhet. Samtidig håper vi at medlemmene bruker rapporten til å dele erfaringer og bidra til å styrke hele klyngens situasjonsbevissthet, sier han.

Den første rapporten ble nylig ferdigstilt og gjort tilgjengelig for klyngemedlemmene. 

Er du klyngemedlem? Da kan du lese rapporten ved å logge deg inn her.

Klar til samarbeid

Fremover handler det om å bli kjent med flere i klyngen, delta på arrangementer og dele kunnskap.

— Vi har allerede hatt dialog med flere medlemsbedrifter. Noen ønsker en helhetlig risikovurdering, andre trenger støtte i rekruttering eller ønsker å styrke beredskapen. Jeg kommer gjerne på en kopp kaffe for å diskutere behov og forklare hva vi kan bidra med, sier Holen med et smil.

Han forteller at teamet rundt seg består av høyt kompetente kolleger med bakgrunn fra PST og nasjonale beredskapsmiljø.

— Vi har en trygg og solid base å levere fra – og et genuint ønske om å bidra til økt sikkerhet i maritim sektor, avslutter han.

Klyngeleder Pierre Major er svært glad for å kunne ønske Advansia velkommen i klyngen: 

— Jeg tror de har mye å bidra med for mange av våre medlemmer. Ikke minst i den urolige tiden vi nå lever i, sier han. 
Advansia - Finn Børre og Pierre.jpg
Finn Børre Holen og Pierre Major.