Synspunkt: Møre og Romsdal må settes på havvindkartet

Leveranser til havvind vil være en stor del av industriutviklingen langs Mørekysten, skriver Pierre Major og Arvid Nesse.

ÅKP
4Y2A0774.jpg

Bildet over: Pierre Major. 

Synspunktet er skrevet av Pierre Major, klyngeleder for GCE Blue Maritime Cluster, og Arvid Nesse, leder av Norwegian Offshore Wind.

De industrielle mulighetene innen havvind i denne regionen er store. Nå må leverandørindustrien jobbe målrettet for å vinne kontrakter. Hvis ikke kan vi gå glipp av tusenvis av arbeidsplasser.

Arvid turbin 45.jpg
Arvid Nesse.

En satsing på havvind er utpekt som en av de viktigste grepene Norge kan ta for å sikre fremtidig sysselsetting og ny fornybar kraft til markedet.
En rapport fra Menon i 2022 pekte på at flytende havvind alene kan skape 52.000 arbeidsplasser i 2050. De fleste av disse kommer til å være langs den lange kysten vår. Samtidig ser vi analyser som viser at de mye omdiskuterte kostnadene ved havvind kommer til å gå ned.
Dersom vi skal lykkes med regjeringens mål om 30 GW havvind innen 2040 må vi ta hele kysten i bruk. I Møre og Romsdal har leverandørindustrien alle forutsetninger for å vinne kontrakter.

Den seneste næringsanalysen fra Menon viser at havvind har blitt det største markedssegmentet når det gjelder inntekter for verft, utstyrsprodusenter og tjenesteleverandører, tilsvarende 17 prosent av det samlede markedet.

Leveranser til havvind vil dermed være en stor del av industriutviklingen langs Mørekysten, men selskapene kan ikke sitte og vente på at det skal komme en havvindpark i nærområdet.

For allerede nå leverer norske bedrifter til havvindprosjekter i utlandet. Norge har mulighet til å ta store globale markedsandeler, og landene rundt oss er i gang.
Tidligere i år sikret Vard nye kontrakter med Windward Offshore. Fartøyene er designet av Vard Design i Ålesund. Den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av VARD sine verft på Nordvestlandet.

Offshore and Trawl Supply, med fabrikk i Ålesund, er et annet eksempel på en bedrift som nå satser inn mot den internasjonale havvindindustrien. Åndalsnesbedriften Ovun og Glamox i Molde har begge en global havvindstrategi.
Maritim næring sysselsatte over 13.000 mennesker i Møre og Romsdal i 2021. Det plasserer faktisk fylket blant topp tre i Norge på arbeidsplasser i denne næringer.

Havvindindustrien vil utløse et enormt behov for et bredt spekter av fartøy, og de kan bygges i denne regionen. I tillegg kommer utstyrsleverandører, som Offshore and Trawl Supply er et eksempel på. Selskapene som allerede leverer til maritim næring i dag, kan kapre verdifulle havvindkontrakter. De har kompetansen og erfaringen som skal til for å omstille produktporteføljen.

Det er derfor viktig at denne regionen ikke blir glemt i havvindsatsingen. Det er flere som må ta ansvaret for at det ikke skal skje, men aller viktigst er det at industrien selv kobler seg på.
Denne uken får leverandørbedrifter muligheten til å lære mer om maritime operasjoner innen flytende havvind når leverandørutviklingskonseptet Boostcamp Norway kommer til Ålesund.

Mobiliseringen av leverandører må skje nå, for å sikre at kontraktene går til norske selskaper. Det gjelder både de prosjektene som allerede pågår i eksportmarkedene, men selvsagt også de norske havvindparkene som er under planlegging.

Neste år skal Utsira Nord lyses ut. Det blir verdens største storskala flytende havvindpark. La oss sammen sørge for at det skjer et storstilt havvindløft i Møre og Romsdal.

Havvind-illu-mindre.jpg
Ovun i Åndalsnes satser stort på utstyr til havvindparker. Havvindsatsingen kan potensielt gi tusenvis av arbeidsplasser i Møre og Romsdal, skriver kronikkforfatterne.