Synspunkt: Det er vår oppgave å bidra til sunn vekst i næringslivet
Når vi snakker om sunn vekst må vi snakke om mer enn økonomisk vekst. Det handler også om framtidens forretningsmuligheter og bidrag til at Norge som innovasjonsnasjon tar viktige steg framover ifølge Kirsti Slotsvik, CEO ÅKP.
Skrevet av: CEO i ÅKP, Kirsti Slotsvik.
Både det offentlige og det private Norge er opptatt av at Norge skal være en innovasjonsnasjon. Det er også vi i ÅKP. Vi er dedikerte til å skape varig vekst både i og utenfor vår region. Gjennom strategiske initiativ, som i våre skaleringsprogrammer, jobber vi kontinuerlig for å tilføre verdensledende kunnskap til selskap som ikke bare ønsker, men har evne, til vekst og eksport. Vårt konkrete bidrag til å bygge solide, sunne selskaper er å lære bort anerkjent metodikk.
Samarbeider når vi kan
Ingen selskaper kan vokse uten kapital, og vi vet det er viktig at innovasjonsselskap som oss skaper møteplasser der kapital og innovasjon kan møtes. ÅKP har alltid satt partnerskap med næringslivet høyt på agendaen, og vi mener det er helt avgjørende å samarbeide for å skape sunn vekst. Vårt samarbeid med Pir, og den gode støtten vi får av DnB og andre samarbeidspartnere rundt Investormatch 2024 (IM24) er et godt eksempel på dette. Ved å stå skulder ved skulder med disse aktørene står vi sterkere, og vi kan sammen sikre at selskaper i regionen kan blomstre.
Framtidens enhjørninger
I ÅKP ser vi potensialet i norske selskap som kan bli morgendagens enhjørninger. Forhåpentligvis gir vi, sammen med andre, et dytt på veien til de som kan bli suksesshistorier med global innflytelse.
Det skjer blant annet gjennom IM24. Her får selskaper en sjelden mulighet til å presentere idéene sine for investorer som kan bli med å akselerere veksten. Slik skaper vi ikke bare møteplasser, men også en plattform for de ambisiøse som tør å satse . ÅKP ønsker å fortsette å koble investorer med vekstselskaper fremover.
Tørre å tenke langt
Som innovasjonsselskap vet vi at både investorer og vekstselskaper i stor grad er enige med oss i at langsiktighet er nødvendig. Likevel er hverdagen ofte preget av å løse presserende oppgaver, uten tid til langsiktig nettverksbygging.
Samtidig trenger kanskje de virkelige innovasjonene en mer langsiktig tankegang for å lykkes.
For verdier skapes både på kort og lang sikt. Og noen ganger må det investeres i investorene for å lykkes med innovasjon. Samtidig må investorene tørre å tenke utenfor boksen. Kanskje finnes den neste suksesshistorien på et annet sted enn man hadde tenkt. Det kan vi kanskje finne ut under IM24.