Fiskere får verdifull innsikt i verdikjeden på land
En nøkkelfaktor for å lykkes med å øke verdien av marint råstoff er å involvere fiskere i de ulike prosessene i verdikjeden på land. For å bidra til dette har vi nå gjennomført første samling av «Fra fartøy til marked» kull 3. I løpet av samlingen har vi invitert utstyrsleverandører, sjømatprodusenter og virkemiddelapparat til å komme å snakke med fiskere fra ulike rederi og fartøy.
Verdikjede og teknologi i fokus
Arrangement leder Ole-Johnny Ødegaard startet dagen med å fortelle hvorfor det er viktig å tenke verdikjede. Ødegaard la vekt på at man må forstå hverandres utfordringer og muligheter, og at man kan optimalisere verdikjeden med bakgrunn i dette. [OØ1]
«Fisker yrket er et tøft og hardt yrke, og da er det viktig for motivasjonen å forstå at man er en del av noe mer. Det å lære om hele verdikjeden gjør at man kanskje står på litt ekstra for å gi denne bedre kvaliteten» - Odd Johan Fladmark i Lerøy havfisk
Deretter flyttet fokuset seg over på teknologi der vi fikk høre fra Per Alfred Holte fra Maritech, som presentere om automatisk kvalitetsgjenkjenning. Petter Kåre Grytten fra Technoterm fulgte opp med et innlegg om kjøle- og fryseteknologi for fiskebåter, mens Anders Knardal Roald fra Vard ga innsikt i fremtidens fiskebåter.
Etter en deilig lunsj på hotellet dro vi samlet til Optimar der vi fikk høre om hvordan robotisering og teknolog kan gi økt verdiskapning om bord. Dette ble illustrert med en omvisning der vi fikk se et av deres nye prosjekter. Dagens program fortsatte hos DSM-Firmenich, hvor vi først fikk en introduksjon i selskapet etterfulgt av en omvisning gjennom produksjonsanlegget deres. Avslutningsvis møttes vi for en felles middag på Sjøbua for å senke skuldrene etter en innholdsrik dag.
Markedsinnsikt
Markedsinnsikt er avgjørende for enhver industri, inkludert sjømatsektoren. Fra fartøy til marked har stort fokus på å gi deltakerne verdifull innsikt i sjømatmarkedet både lokalt og internasjonalt. En viktig lærdom fra programmet er kunnskapen om hvordan man kan tilpasse produkter til ulike markedsegmenter. Gjennombedriftsbesøk og direkte dialog med markedsaktører får deltakerne muligheten til å lære hvordan de kan posisjonere sine produkter og appelere til ulike forburkergrupper.
Deltakerne fikk på dag to innsikt fra blant annet Ramoen, Cfood norway og Bluewild. Ramoen la vekt på viktigheten av Fra fartøy til Marked. «At vårt mannskap får se og ta del i den jobben som gjøres etter at fisken forlater fartøyet, mener vi er veldig viktig for å holde et konstant fokus på kvalitet og pakking.» Deltakerene fikk også høre fra Doxacom som fortalte om viktigeheten v god kommunikasjon og omdømmebygging.
Etter en runde med faglig innsikt, fikk deltakerne testet ut ÅKP Digicat sin VR-lab. Her fikk de muligheten til å se teknologiutviklingen i en virtuell verden, der Optimar sin fabrikk ble brukt som eksempel.
Avslutningsvis ble det gjennomført en idélab, ledet av Martha Gausdal, hvor deltakerne fikk utvekslet ideer og diskutert ulike problemstillinger. Deltakeres bakgrunn varierte fra null år til hele 37 år på fiskefartøy, noe som førte til gode diskusjoner og samtaler.
Samles i Spania
Nå ser vi fram til neste samling som vil foregå i Spania 21-25 april der vi skal enda lengre ut i verdikjeden. Da tar vi med deltakerne på en markedstur til Barcelona i forbindelse med sjømatmessa Seafood Expo Global. Vi vil i tillegg besøke MarcaBarna butikker og fiskemarkeder. Denne turen vil gi deltakerene førstehåndskunnskap om hvordan fisken de tar ut av havet blir foredlet og omsatt i internasjonale markedet.