Cruiseforum besøkte Aidasol
Over 20 representanter fra maritime leverandørbedrifter deltok denne uken på befaring om bord i Aidasol.
Fra offshore til cruise
Cruise er et marked i vekst og mange av verftene og leverandørbedriftene på Møre har fått kontrakter de siste årene. Målet med besøket om bord i Aidasol var å se nærmere på hvilke løsninger, utfordringer og krav til kvalitet cruiseindustrien stiller.
Det var veldig nyttig og interessant for oss som arbeider mot cruiseindustrien og få komme om bord, gå rundt over hele skipet, og se hvilke løsninger som blir valgt.
Daniel Garden, Direktør Marine, Saint-Gobain
AIDAsol er eid av Costa Crocier og opereres av AIDA Cruises. Skipet ble bygget ved Mayer Werft i Tyskland og levert i 2011. Skipet er 253 meter langt, frakter 2200 passasjerer og har et mannskap på 635. Bedriftene fra Møre som deltok under befaringen ble godt tatt imot og ble vist rundt i hele skipet. Fra maskinrom, mannskapsområdet, gjestelugarer, fellesområder, sykelugarer til restaurant og underholdningsavdelingene.
Vi i Vard jobber med totalkonsept, både crew-områder og passasjer-områder. I dag har jeg blitt imponert over det vi har sett i crewområdene. Det er veldig bra at ÅKP arrangerer visning for oss som leverandører, slik at vi kan bli presentert det som er nyttig for vårt fag og ikke bare publikumssiden.
Torkild Skjong, Vard Design
Cruisemarkedet utfordrer den maritime klyngen på andre områder enn den tradisjonelle fiskeri og offshore-virksomheten. Hotelldrift er på mange måter mer sammenlignbart, noe Øyvind Drageset og Jorun Helseth i Plot Arkitekter bekrefter: - Det var interessant å komme om bord å se både likheter og forskjeller i forhold til bygg på land, passasjerenes kundetilfredshet er et veldig viktig område. Vi har ingen arkitekter i området som jobber med dette, så det bør være et potensiale i samarbeid med andre i den maritime klyngen.
Cruiseforum
GCE Blue Maritime og møbelklyngen Norwegian Rooms har det siste året samlet aktører på tvers av bransjer til nettverkstreff for å lære mer om cruiseindustrien. Dette er for mange et nytt marked og det er derfor viktig for klyngene å bidra til kompetansedeling og markedskunnskap. Det er under planlegging flere seminar med relevante tema og målet er å gjennomføre dette i løpet av høsten.