Årets vinner av Blue Maritime Innovation Award: Dipai

Under den årlige maritime klyngekonferanse 2025 ble vinneren for Blue Maritime Innovation Awards kåret. Dette er tredje året prisen ble delt ut og fokuset for denne prisen er å hylle de som våger å tenke nytt. De som ikke bare følger utviklingen, men driver den fremover.

ÅKP
dipai-2024-web.png

Dipai ble etablert i 2020 – og har på kort tid blitt en pioner innen bruk av dataanalyser og kunstig intelligens inn imot maritim driftsoptimalisering. Løsningen omdanner rådata fra fartøy til konkrete beslutningsgrunnlag – og gjør det mulig å optimalisere drift, vedlikehold og bærekraft. 

Dipai viser gjennom et praktisk eksempel hvordan AI kan skape verdi for både rederier, miljø og samfunn. Med raskt voksende kundebase og høy innovasjonshøyde representerer de et viktig bidrag til å befeste klyngens posisjon som verdensledende innen maritim teknologi.  

 

Juryens beskrivelse:   

Fokuset for denne prisen er å hylle de som våger å tenke nytt. De som ikke bare følger utviklingen – men driver den fremover. 

Fire finalister står igjen: 
Metizoft – Som pionerer innen utviklingen av digital miljøkartlegging og bærekraftsrapportering for maritim industri globalt.  

Tow Assist fra Kongsberg Maritime - En digital assistent som gjør avanserte maritime operasjoner både enklere, sikrere og mer effektive.  

Dipai. som gjennom sin plattform bruker kunstig intelligens og dataanalyse til å optimalisere drift og vedlikehold for skip.      

- Vard, som har levert verdens første skip bygget etter nye internasjonale krav til cybersikkerhet. 

 

Fire ulike historier – som sammen viser hele bredden av innovasjon i vår maritime klynge.  

Noen har brukt år på å utvikle banebrytende teknologi, 
skritt for skritt – skip for skip.  

Andre har kommet med digitale nyvinninger som på kort tid har åpnet nye muligheter for hele industrien. 

Felles for dem alle: 
De viser den sterke innovasjonskraften i klyngen og styrker vår posisjon som verdensledende på maritim teknologi. 

Juryen innrømmer at det ikke har vært lett. 
Alle fire hadde på hver sin måte vært verdige vinnere. Men én skilte seg  til slutt ut. 

--- 

Vinneren representerer en digital løsning som forener tre av de mest presserende behovene i industrien: 
Digitalisering, Effektivisering og Bærekraft. 

Videre representerer vinneren et mot vi trenger mer av – og en vilje til å satse på ideene og drømmene sine.  

De startet med et enkelt spørsmål: 
Hvordan kan vi bruke data til å gjøre skip smartere ? 

Resultatet er en plattform som omdanner enorme mengder rådata fra fartøy til presise beslutningsgrunnlag — som reduserer drivstofforbruk, kutter utslipp og optimaliserer vedlikehold. Allerede i dag brukes tjenesten av en rekke store rederier.  
Vinneren viser hvordan forskning fra NTNU i Ålesund  kan bli til forretning, konkurransekraft — og forhåpentligvis snart ha global påvirkningskraft. 

  

Og derfor … 
er det en stor glede å annonsere: Vinneren av Blue Maritime Innovation Award 2025 er — Dipai! 

Dipai grundere.jpg
Øystein Nordli, CFO & Dr. André Listou Ellefsen, CEO fra Dipai


Årets jury består, som i fjor, av et nøye utvalgt panel satt sammen spesielt for anledningen. Innovasjon defineres gjerne som «en ny eller vesentlig forbedret vare, tjeneste, prosess, organisasjonsform eller forretningsmodell som tas i bruk og skaper merverdi.».  

Med andre ord handler innovasjon om både selve nyskapningen og evnen til å ta den i bruk på en måte som skaper verdier i markedet. Juryen er derfor satt sammen av maritime eksperter som har innsikt og erfaring på begge sider av dette begrepet. Prisen ble delt ut av Ivar Rekve, som representerte Eksfin-teamet. 

  

Årets jury består av: 

Helge Gjerde - Direktør Innovasjon Norge, Møre og Romsdal 

Tore Stensvold - Maritim Journalist  

Ragnar Gjengedal - Førsteamanuensis maritime fag,  Høyskolen Vestlandet 

Anne Seth - Innovasjonsleder Institutt for havromsoperasjoner, NTNU Ålesund 

Tone Lunde Bakker - CEO i Eksfin (sammen med resten av det maritime teamet der)