Spissing og vekst med ÅKP ScaleUp

ÅKP ScaleUp er et nasjonalt program for vekst og skalering. Vi henter både bedrifter og mentorer fra hele landet til programmet, som har dokumentert effekt. — Ved hjelp av ÅKP ScaleUp har vi fått spisset markedskommunikasjonen og strategien vår veldig bra.

ÅKP
panel og liv-mindre.jpg

Sitatet over kommer fra Tore Remman, CEO i C-Feed, et vekstselskap som holder til i Trondheim. Han forteller at det i høst var perfekt timing for selskapet å bli med i ÅKP ScaleUp:

Bli kontaktet av ÅKP Entreprenørskap ved å klikke her 

ToreRemmam-mindre.jpg
Tore Remman
— Vi har hatt svært godt utbytte av programmet. Vi har planer om å skalere selskapet og er samtidig en bedrift med et nytt lederteam. Gjennom ScaleUp fikk vi i lederteamet utfordret hverandre på områder som vi vanligvis ikke diskuterer så mye i hverdagen, forteller Remman, som kommer til å anbefale andre vekstbedrifter å gjennomføre programmet.  

Skryter av metodene

Et annet selskap som gir ÅKP ScaleUp gode skussmål er også trondheimsbaserte Clean Sea Solutions. Gulleik Olsen, som er COO i selskapet, sier at det har vært veldig verdifullt å jobbe med metodene man lærer gjennom ÅKP ScaleUp. 

— For oss har deltakelsen vært veldig bra i forhold til det nye steget vi tar i å skalere opp. Det har på en måte fått oss til å endre litt hvordan vi selger bedriften vår, i alle fall opp mot investorer, samt større og mer seriøse aktører.  

Olsen trekker også fram den aktive bruken ÅKP ScaleUp har av mentorer og eksperter fra næringslivet:   

— Det å få feedbeack direkte fra folk med erfaring i næringslivet er noe jeg liker veldig godt og noe jeg mener ÅKP har gjør veldig bra. 

Likeledes trekker Olsen fram det å jobbe tett sammen med bedrifter som ofte er fra andre bransjer enn en selv.  

— Det er veldig fint, for da får du sett litt på utviklingen til de andre bedriftene også, og sett hvordan ekspertene reagerer på grepene de andre tar. Slik lærer vi av andres steg og feil, og henter mye inspirasjon. Vi har stjålet mange gode ideer fra presentasjonene til de andre bedriftene, ler Olsen.  
Gulleik-mindre.jpg
Gulleik Olsen

Forskjellige bransjer

Høstens ÅKP ScaleUp-kull besto av bedrifter fra til dels helt forskjellige bransjer. Ett selskap som var representert med to selskaper i ett konsert, var Brisk Bakeri og Brisk Reklame. Nettopp det at Brisk har delt seg opp i en konsernstruktur var noe av grunnen til at administrerende direktør i Brisk, Marius Øksenvåg, så nytten i å bli med på ÅKP ScaleUp.  

— Vi har gjort oss om til et konsern. Så det vi jobber med nå er rett og slett å profesjonalisere oss, og å få forretningsutvikling og business inn i driften vår fordi vi må være lønnsomme i alle selskapene våre. Det det betyr at vi må se på struktur, innhold, hva vi leverer, hvem kundene er og analysere dette. Og her har ScaleUp vært veldig bra. Programmet har hjulpet oss i prosessen.  

Øksenvåg opplever at ledelsen, gjennom deltakelsen, har blitt bedre kjent med sin egen bedrift.  

— Det handler rett og slett om å kjenne våre styrker, kjenne våre utfordringer, kjenne konkurrentene, analysere oss selv på ulike måter. Samtidig må man se på det økonomiske perspektivet og skjønne hvor man har vekstpotensialet. Alt i alt handler dette om å velge riktig retning, og velge vekk. 

Øksenvåg er så begeistret at han ønsker å utvikle Brisk videre i ÅKP-regi: 

Øksenvåg_ mindre.jpg
Marius Øksenvåg
— Vi kommer til å bruke det vi har lært nå inn i de to selskapene som har vært med, men vi vil i tillegg ta med oss kunnskapen inn i hovedstrategien til Brisk konsern. Vi har to andre selskaper som vi ønsker å utfordre ÅKP på til våren. Og så har vi ambisjoner om å vokse mer utenfor andedammen vår, og eksportere til utlandet. Da ser vi for oss at det såkalte «Eksportlandslaget», som ÅKP har, er det neste steget på reisen, i alle fall for bakeriet.

Inspirerende

Det er imidlertid ikke bare deltakerne i ScaleUp som skryter av programmet. Også representanter fra næringslivet som blir engasjert som «eksperter» får mye ut av deltakelsen.  

— Det er så deilig å komme hit i dag og se all energien og pågangsmotet fra folk som satser på ideer de har tro på. Jeg opplever det som veldig inspirerende, kommenterer Glen Bradley i Rostein, som var med som «ekspert» under den siste samlingen.   
GlenogBritt-mindre.jpg
Glen Bradley og Britt Tøsse Aandal


Han får støtte av Britt Tøsse Aandal fra Wenaas Eftf AS, som i likhet med Bradley ble hentet inn til å sitte i ekspertpanel under den siste samlingen av høsten ÅKP ScaleUp.  

— Jeg må si det er en ny opplevelse å sitte i et slikt panel, det er veldig interessant. Det å komme seg ut av en hverdag der du er i én bransje med mye gjentakelse, så er det veldig kjekt å se at andre holder på med andre ting. Det er fint å få kjennskap til deres kunnskap om bransjer, produkter og kunder. Det er veldig spennende, synes jeg.  

En tredje representant for ekspertpanelet, Ingegjerd Eidsvik, påtroppende innovasjonsdirektør hos Jets Vacuum, sier dette om å være med under ÅKP ScaleUp:  

— Denne dagen har vært veldig inspirerende. Ikke minst på grunn av fokuset deltakerne har hatt på kunder, strategi og verdiløfte. Dette er jo noe som gjelder alle bedrifter, uansett hva man driver med. Så her blir man påmint en metodikk som i alle fall jeg tar med meg videre.  
Ingegjerd-mindre.jpg
Ingegjerd Eidsvik

En egen dynamikk

Fra ÅKP sin side forteller Peter Tonning-Olsen at alle ScaleUp-kull får sin egen dynamikk:  

— Det som gjorde ScaleUp bra i høstens runde var at vi kombinerte den samlingsbaserte modellen med tett én til én-rådgivning, mentormøter og samarbeid, slik at bedriftene fikk maksimalisert utbyttet av metodene vi bruker, sier han, og legger til:  
— ScaleUp-programmet er unikt fordi vi hjelper både etablerte selskaper, selskaper som spinner ut fra forskning og unge selskaper med å utvikle sin vekstrategi. Samarbeid mellom de ulike deltakerne og eksterne mentorene gir verdifull kunnskap og styrker ideene. Slik blir vår visjon om å sammen skape morgendagens suksesshistorier en realitet.  

Tonning-Olsen tror mange selskaper ikke er klar over hva de kan få ut av et program som ÅKP ScaleUp. 

— Ikke alle vet at ÅKP er SIVA-inkubator, som betyr at vi kan gi små og mellomstore bedrifter støtte til å gå utviklingsløp gjennom oss. Helt konkret betyr det at våre kunder deler regningen med SIVA. For vekstprogrammene våre StepUp, ScaleUp og ScaleOut har vi i tillegg med sponsoren Sparebank 1 SMN som muliggjør ytterligere verdi for selskapene. 

Sparebank 1 SMN er trofast sponsor av ScaleUp, tusen takk

oversikt-mindre.jpg
Fra den siste ScaleUp-samlingen i høst, i slutten av november.

Book et møte med ÅKP Entreprenørskap