Oppsummering: Den Maritime Klyngeanalysen 2024
Menon Economics kunne i årets maritime klyngeanalyse trekke fram positive trender. En utfordring er imidlertid at næringen trenger flere folk og særlig spesielt kvalifiserte folk.
Partner i Menon Economics, Erik Jakobsen, presenterte Den Maritime Klyngeanalysen under Den Maritime Klyngekonferansen 19. september.
Inntektene blant maritime selskaper i Møre og Romsdal har økt fra 2022 til 2023, og forventes å fortsette å stige i 2024 og 2025. Totale inntekter var på 62 milliarder NOK i 2023, og det er prognoser om at de vil nå 80 milliarder NOK innen 2025.
Utstyrsleverandørene er den største gruppen med hensyn til inntekter og forventer den største veksten både i 2024 og 2025. Offshore vind ses på som en viktig vekstfaktor og man tror på høyere inntekter mot 2025.
Verftene har opplevd fallende inntekter de siste årene, men 2023 markerer et positivt vendepunkt med oppnåelse av en positiv driftsmargin. Med flere bestillinger og mer diversifiserte ordrebøker, tror man i verftene også på vekst i årene som kommer. Tjenesteleverandørene har hatt en beskjeden, men stabil inntektsutvikling, som forventes å fortsette.
Les hele Den Maritime Klyngeanalysen her
Utviklingen i maritim industri i Møre og Romsdal
Historisk sett har verftene i Møre og Romsdal primært betjent olje- og gass-segmentet. Imidlertid førte offshorekrisen til lavere etterspørsel, noe som resulterte i en betydelig reduksjon i verftsaktivitet og høyere kostnader ved overgang til andre segmenter. Markedsandelen for verftene falt fra 35 prosent i 2013 til 2 prosent i 2018. Mens konsekvensene var mindre alvorlige for andre grupper, opplevde også rederier, tjenesteleverandører og utstyrsleverandører nedgang.
Fra 2018 til 2023 gjennomgikk maritim sektor i regionen betydelig omstilling og diversifisering. Verftene fokuserte på nye områder som cruiseskip, ferger og akvakultur, noe som bidro til at deres andel av verdiskapingen økte til 31 prosent i 2023. Omtrent 70 prosent av bransjedeltakerne forventer økt lønnsomhet innen 2024, drevet av høy aktivitet på norsk sokkel og nye grønne reguleringer.
Maritim industri er en av de største eksportnæringene i Møre og Romsdal, med 50 prosent av inntektene fra eksport. Offshore vind er det største markedet, og forventes å vokse ytterligere, mens Forsvaret representerer nye muligheter.
For å møte fremtidens behov er det økende fokus på å tiltrekke og utvikle kompetanse i sektoren, ettersom etterspørselen etter kvalifisert arbeidskraft forventes å øke betydelig de neste årene.
Les om høydepunkter fra Den Maritime Klyngekonferansen her
Behovet for kvalifisert arbeidskraft i maritim sektor
Det er en generell etterspørsel etter alle typer arbeidere, men det er en spesielt stor behov for kvalifisert arbeidskraft. Til tross for at antallet kvalifiserte arbeidere har vært stabilt for flere selskaper de siste fem årene, forventer de fleste respondenter at behovet vil øke i løpet av de neste fem årene. Mer enn 40 prosent rapporterer allerede om rekrutteringsvansker.
Flere selskaper fremhever behovet for et bredt spekter av kvalifikasjoner, særlig innen elektro-mekaniske ferdigheter, automatisering og teknisk kompetanse. For å møte disse utfordringene implementerer selskaper strategier for å bli mer attraktive arbeidsgivere, inkludert konkurransedyktige lønninger og fleksible arbeidsforhold.
Det er også behov for å forbedre kjønnsbalansen, ettersom kvinner utgjør kun en femtedel av arbeidsstyrken. I tillegg til formell utdanning verdsetter selskaper læring gjennom samarbeid og praktisk erfaring. For å styrke regionens attraktivitet for talenter, vektlegges utviklingen av attraktive regionale sentre og partnerskap med utdanningsinstitusjoner.
Den maritime sektoren står overfor økende behov for kvalifisert arbeidskraft, særlig innen tekniske fag. Selskaper implementerer strategier for å tiltrekke og utvikle talenter, med fokus på mangfold og utdanning.