Grønne påstander under lupen på Touchbase Bærekraft

3. september holdt NCE Blue Legasea & ADVISO høstens første nettverksforum i ÅKP Touchbase Bærekraft, der de satte søkelyset på et tema mange virksomheter møter i hverdagen: grønne påstander og markedsføring. Hvordan kommuniserer man miljøbudskap på en tydelig og etterprøvbar måte – og hva skal egentlig til for å unngå grønnvasking?

ÅKP
123456.jpg

Forumet samlet engasjerte deltakere fra ulike deler av næringslivet til diskusjon, erfaringsutveksling og faglig påfyll. ADVISO kom med praktiske råd og innføring i regelverket for markedsføring, med vekt på at alle påstander må kunne dokumenteres. Eksempler fra virkeligheten illustrerte hvor hårfin balansen kan være mellom å bygge en sterk bærekraftsprofil og å skape villedende inntrykk.

Presisering, ordbruk og dokumentasjon er avgjørende, var et av hovedbudskapene fra ADVISO. Grønne assosiasjoner kan være effektive, men uten solid grunnlag kan de slå negativt tilbake.

adviso.jpg
Karina Mauren og Oda Vinjevoll fra Adviso.


Fra advarsler til muligheter

Innlegg fra kommunikasjonsbyrået Peil viste hvordan bærekraft også kan være et kraftfullt virkemiddel i merkevarebygging. Det ble også poengtert at mange bedrifter er for forsiktige, og burde i større grad utnytte potensialet som ligger i å gjøre bærekraft til en tydelig del av merkevaren. 

—Bygger man merkevaren innenfor ærlighetens grenser, blir det lettere å sette bærekraft på agendaen internt og eksternt, ble det understreket.


Stemmer fra deltakerne

Forumet var preget av aktiv deltakelse, med spørsmål, refleksjoner og delte erfaringer fra salen. Blant de nye deltakerne var Ida Lange fra SurviTec, som trekker frem nettverksdimensjonen som særlig verdifull: 


survitec.jpg
Ida Langa deltok for første gang på ÅKP Touchbase Bærekraft.

















«Jeg er her først og fremst for nettverksbyggingen, for å få flere sparringspartnere og nå ut til folk i samme stilling som meg i samme bransje. Det var veldig spennende innhold og dyktige foredragsholdere».


Børge Heggen Johansen pekte på viktigheten av å finne balansen i kommunikasjonen:

Børge.jpg
Børge Heggen Johansen fra Energirådet.















«Det er et interessant krysningspunkt mellom å oppfylle krav til dokumentasjon og å markedsføre bærekraft på en offensiv måte».



En møteplass med relevans

ÅKP Touchbase Bærekraft fortsetter utover høsten som en arena der bedrifter kan drøfte aktuelle utfordringer, hente inspirasjon og dele erfaringer. Temaet denne gangen viste at bærekraft ikke bare handler om miljø, men også om kommunikasjon, merkevare og tillit.


Ønsker du å bli med i ÅKP Touchbase Bærekraft? 

For spørsmål, påmelding og medlemskap i ÅKP Touchbase Bærekraft, ta kontakt med Wenche Uksnøy på epost wenche.uksnoy@legasea.no (med post@legasea.no på kopi) eller på mobil +47 90015073. 
Du vil få tilsendt kalenderinvitasjon til kommende nettverkstreff. 


Velkommen!