Fire finalister klare til Blue Maritime Innovation Award 2025

For tredje år på rad skal Blue Maritime Innovation Award deles ut. Nå er årets finalister klare. – Årets liste av nominasjoner har vært mangfoldig, og juryen har gjort en svært grundig jobb for å komme frem til de fire finalistene.

ÅKP
illu-sak-nominerte.jpg

Det sier Knut Tore Aurdal, som har koordinert juryens arbeid. Han påpeker at det er stor bredde i finalistene: 

Knut Tore mindre.jpg
Knut Tore Aurdal.
— Finalistene er svært forskjellige, samtidig som de virkelig gjenspeiler spekteret av hva som er innovasjon i den maritime klynga. Så juryen har en utfordrende jobb med å kåre en vinner, sier han.

Årets jury består av Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin, Tore Stensvold, frilansjournalist og tidligere i Teknisk Ukeblad, Ragnar Gjengedal, førsteamanuensis i maritime fag ved Universitetet i Bergen, Anne Seth, innovasjonsleder ved NTNU Ålesund, og Helge Gjerde, direktør i Innovasjon Norge Møre og Romsdal.

De fire utvalgte representerer bredden av innovasjon i den maritime klyngen. Noen har i mange år jobbet med langsiktig utvikling av løsninger, andre har kommet med enkeltstående digitale innovasjoner som kan løfte hele industrien videre. Felles for alle er at de tydelig viser frem klyngens innovasjonskraft og bidrar til å befeste posisjonen som verdensledende på maritim teknologi.

Metizoft

Metizoft_BlueMaritime_Award_finalist_01_1080x1350.png

Metizoft ble etablert i 2006 som pioner innen digital kartlegging av farlige materialer om bord på skip. Siden den gang har selskapet vokst til å bli en global aktør innen maritim compliance og miljørapportering. Løsningene brukes i dag av over 350 kunder på tusenvis av skip verden over og gjør det enklere å håndtere bærekraftsrapportering, kjemikaliebruk og vedlikehold av dokumentasjon.

Juryen trekker frem at Metizoft har vist styrke ved å kombinere innovasjon med evne til å lykkes i markedet. De har en robust forretningsmodell med høy eksportgrad og stor samfunnsnytte. Årets investering i Powersave AS viser hvordan selskapet tør å satse nytt i et krevende marked. Metizoft demonstrerer hvordan langsiktig arbeid og evnen til å innovere på nytt gir ringvirkninger langt utover egen virksomhet.

Tow Assist fra Kongsberg Maritime

Kongsberg Maritime-Tow Assist-1-mindre.jpg
Tow Assist.

Avanserte maritime operasjoner er en kjernekompetanse i klyngen. Med Tow Assist har Kongsberg Maritime utviklet en ny løsning som kombinerer selskapets DP-teknologi med deres brede offshore-portefølje og ekspertise. Resultatet er tryggere, enklere og mer effektive slepe- og posisjoneringsoperasjoner.

Løsningen kan bli avgjørende for fremtidige prosjekter som flytende havvind. Juryen peker på at dette er et konkret eksempel på hvordan digitalisering kan gi både sikkerhetsforbedringer og store effektiviseringsgevinster. Relevansen for et voksende grønt marked gjør innovasjonen ekstra viktig. Tow Assist viser hvordan norsk teknologi kan åpne dører til nye markeder og styrke eksportmulighetene for hele næringen.

Dipai

Dipai team.jpg
Øverst fra venstre: Edvard Johan Dyb, Øystein Nordli, Thiago Monteiro, Bjørnar Vikhagen Nederst fra venstre: Birger Pedersen, Andre Ellefsen, Franck Chauvel.

Selskapet Dipai ble etablert i 2020 og har på kort tid blitt en pioner innen dataanalyse og kunstig intelligens for maritim driftsoptimalisering. Plattformen omdanner rådata fra fartøy til beslutningsgrunnlag som gjør det mulig å optimalisere drift, vedlikehold og bærekraft.

Blant de internasjonale kundene finner vi DOF, som har valgt Dipai som et sentralt verktøy i sin bærekraftstrategi. Juryen fremhever at Dipai har lykkes med å kommersialisere forskning raskt og effektivt. Løsningen gir redusert drivstofforbruk, lavere utslipp og mer effektivt vedlikehold, samtidig som den har stort internasjonalt vekstpotensial. Dipai er et tydelig eksempel på hvordan kunstig intelligens kan skape verdi for både næringen og samfunnet.

Vard – cyber-resiliente fartøy

PurusChinook 01-4-Vard-mindre.jpg
Purus.
North Star_Grampian Kestrel-2-Vard-mindre.jpg
North Star.

Vard har levert de første fartøyene i verden som er bygget i tråd med det nye regelverket for cybersikkerhet, IACS E26 og E27, både hos DNV og Lloyds Register. Dette markerer et viktig gjennombrudd der cybersikkerhet ses som en integrert del av skipet fra konsept til levering.

De første fartøyene er allerede levert til North Star og Purus og er i drift innen offshore vind. Juryen trekker frem at Vard er pionerer som setter en ny standard for maritim sikkerhet og digital robusthet. Prosjektet er utviklet i tett samarbeid med den maritime klyngen og bidrar til å redusere risiko og bygge tillit i et mer digitalisert marked.

Snart kåres vinneren

Vinneren av Blue Maritime Innovation Award 2025 offentliggjøres under Den maritime klyngekonferansen 17. september på Scandic Parken i Ålesund.

Melde deg på? Klikk her