Brisk bygger strategi med ÅKP: – Løftet ledergruppen til et nytt nivå

Konsernet Brisk har gjennom det siste året samarbeidet tett med ÅKP for å styrke sin strategiske retning. Gjennom deltakelse i både StepUp og ScaleUp-programmene har ulike deler av konsernet fått påfyll, innsikt og verktøy tilpasset sine behov. — Vi har virkelig brukt ÅKP som en strategipartner, sier konsernsjef Marius Øksenvåg.

ÅKP
MariusØ-collage.jpg

Brisk består av flere ulike selskaper, fra reklamebyrå og bakeri, til karriereveiledning og utviklingsarbeid. Denne bredden har gjort det viktig å finne programmer og prosesser som favner både det kommersielle og det samfunnsorienterte. 

— Vi startet med to selskaper i ÅKP ScaleUp, Brisk Bakeri og Brist Reklame, og fulgte opp med to selskaper i ÅKP StepUp, nemlig Brisk Karriere og Brisk Utvikling, forteller Øksenvåg.

Ulike programmer for ulike behov

MariusØ1.jpg


Mens ScaleUp har fokus på vekst, struktur og strategi for etablerte virksomheter med ekspansjonsambisjoner, retter StepUp seg mot selskaper i en tidligere utviklingsfase. For Brisk ga denne todelte tilnærmingen verdifull innsikt.

— ScaleUp-prosessen ga oss et solid rammeverk for analyse og strategi, spesielt gjennom verktøy som MIT-analysen. Det gjorde det lettere å forstå hvor vi er, hvor vi skal – og hva vi faktisk trenger for å komme dit, sier Øksenvåg.

StepUp har på sin side vært en viktig støtte i arbeidet med Brisks samfunnsoppdrag, der målet er å redusere utenforskap og hjelpe mennesker tilbake i arbeid. 

— Vi jobber med mennesker som trenger en ny start. Gjennom StepUp fikk vi hjelp til å tydeliggjøre både verdier og mål for disse selskapene, og finne en retning for videre utvikling, sier han.

Et tydeligere konsern

Det tette samarbeidet med ÅKP har ikke bare løftet de enkelte selskapene, det har også styrket konsernet som helhet, forteller Øksenvåg. 

— Det jeg opplever er at ledergruppen har blitt tydeligere i dialogen, mer rett på ballen når det gjelder veivalg. Vi har rett og slett løftet nivået på ledergruppen inn i konsernet.

Gjennom workshops med både ansatte, styret og ledelsen har ÅKP fasilitert strategiprosesser som har skapt både engasjement og innsikt. 

— Vi hadde med oss absolutt alle ansatte, også våre VTA-ansatte, i strategiarbeidet. Det var både gøy og givende. I tillegg hadde vi en heldags workshop med styret og ledergruppen der vi virkelig fikk jobbet oss gjennom det strategiske landskapet, sier Øksenvåg.


Les mer og meld på din bedrift her

En metodikk som gir resultater

MariusØ2.jpg


Øksenvåg trekker også frem metodikken ÅKP bruker som en avgjørende faktor. 

— Kombinasjonen av verktøy som Mentimeter, Mural og gode, gammeldagse post-it-lapper gjorde at vi fikk rask idemyldring og konkrete forslag ned på papiret. ÅKP styrte prosessen godt og hjalp oss med å holde retning i komplekse diskusjoner.

Resultatet er et solid strategisk utkast, og et godt grunnlag for videre arbeid. 

— Vi tar nå med oss dette til en to dagers workshop på Finnøya med ledergruppen, før det går videre til styrebehandling. Hele prosessen har vært veldig bevisstgjørende for oss, sier Øksenvåg.

Anbefales – for alle typer selskaper

På spørsmål om han vil anbefale andre å investere i slike prosesser, er Marius Øksenvåg krystallklar: 

— I aller høyeste grad. Vi er kanskje et litt annerledes konsern enn mange andre, men kompleksiteten i vår virksomhet viser bare hvor godt disse prosessene passer – uansett bransje og størrelse.


Fakta: Hva er MIT-analysen?

MIT-analysen refererer til en strategi- og innovasjonsmetodikk utviklet ved Massachusetts Institute of Technology (MIT), et av verdens ledende teknologiske universiteter.
Metoden brukes av ÅKP, og hjelper selskaper med å identifisere hvor de står i dag, hva som kreves for vekst, og hvordan de kan utvikle bærekraftige og konkurransedyktige strategier.
Modellen tar for seg områder som:

• Forretningsmodell og verdiforslag.
• Organisasjonsstruktur og lederskap.
• Markedsposisjon og vekstmuligheter.
• Innovasjon og risikostyring.

Målet er å gi ledelsen et helhetlig bilde og konkrete verktøy for å ta riktige, strategiske veivalg.

MariusØ-collage.jpg
Marius Øksenvåg.